S/S Tommi

M/S Tommi merellä

Tommi Helsingin vesillä kesällä 2007.

Aikaisemmat nimet: TID 35 ( 1943-1946), B5 1946
Alustyyppi: Hinaaja
Rakennuspaikka: Hessle, Yorkshire, Englanti
Rakennusvuosi: 1943
Rakennusaine: Teräs
Pituus: 21,46 m
Leveys: 5,30 m
Syväys: 2,10 m
Koneen tyyppi: Compound-höyrykone
Koneen teho: 220 ihv
Nopeus: 8 solmua
Kattila: Merikattila nro 2747, 65,5m²
Polttoaine: Puu
Omistajat: Miikka Kurppa ja Pasi Alhainen, Helsinki, Jan ja Peter Snellman, Vantaa
Entiset omistajat: Ministery of War Transport ( M.O.W.T ), Englanti 1933-1946, Suomen Valtio, kansanhuoltoministeriö 1946, Savon Uittoyhdistys, Kuopio 1947-1984, Jorma ja Aila Kurppa 1984 – 1994.
Kotisatama: Laitaatsilta, Savonlinna

TID- luokan hinaajat valmistettiin Englannissa toisen maailmansodan aikana. Englannin sotakuljetusministeriö tilasi näitä aluksia korvaamaan jo sodassa tuhoutuneita aluksia sekä myös suunniteltuja sotatoimia varten. Alusten suunnittelu aloitettiin  vuonna 1941 ja ensimmäinen alus valmistui 1943. Aluksista tehtiin hyvin tarkat suunnitelmat jotta ne voitaisiin  kiireen takia valmistaa pienemmissä lohkoissa ( 8 kpl ) useilla eri konepajoilla.  Lohkot  koottiin aluksi R.Dunston’n telakalla (158 kpl) ja  myöhemmin myös Wiljam Pickersgill’n telakalla (24kpl ). Suurimman osan töistä suorittivat tehtäviin koulutetut naiset. Rungon kokoonpanon jälkeen aluksiin asennettiin kattilat Hesslen telakalla. Valmistustahti oli varsin nopea, parhaimmillaan aluksia valmistui 4½ päivän välein.

Sodan jälkeen M.O.W.T möi näitä aluksia Ranskaan, Belgiaan, Hollantiin, Norjaan, Ruotsiin ja Suomeen.  Suomen valtio osti näitä aluksia 14 kpl ja S/S Tommi saapui Suomeen kahdeksan muun aluksen kanssa marraskuussa 1946. Valtio myi sitten alukseen edelleen Savon Uittoyhdistykselle 1947 ja se toimi hinaajana Saimaalla tiettävästi 60-luvun alkupuolelle saakka. Alus myytiin yksityiskäyttöön vuonna 1984.

S/S Tommi on Suomessa ainoa Suomeen tulleista TID-luokan aluksista, joka on säilynyt höyrykäyttöisenä. Muut ovat romutettu tai dieselöity.  Englannissa on myös säilynyt höyrylaivoina kolme TID –luokan alusta.

S/S Tommi  on rakenteellisesti varsin hyvässä kunnossa. Aluksella on vuoden 1994 jälkeen mm perus- korjattu miehistön hytit, uusittu tuubit, tulipesän suojat sekä rakennettu pintalauhdutusjärjestelmä. Aluksen pohja puhdistettiin ja levyjen paksuudet mitattiin 2006. Pohja mallattiin sinkkimaalilla.

Alus liikkuu nykyisin Saimaalla rinnallaan Tytti- eväskontti ja kotisatama on Laitaatsillan Telakan alue Savonlinnassa.