S/Y Sälen

S/Y Sälen

Valmistusvuosi ja paikka: 1929, Bröderna Olssons Båtvarv, Studseröd Skredsvik Ruotsi.

Pituus: Runko 13,0 m + puksprööti 2,4 m
Leveys: 5,0 m
Syväys: 1,9 m
Maston korkeus: 12,0 m
Purjepinta-ala: n.70 m2
Kone: Volvo Penta TMD100A 195 hv

Omistajahistoria:
1930 – 1942 A Bråse, Klädsholmen Ruotsi
1942 – 1949 Albert Johansson, Bua Ruotsi
1949 – 1973 Manfred Söderberg, Skillinge Ruotsi
1973 – 19?? Göte Jönsson, Skövde Ruotsi
200? – 2009 Anta Lindberg, Lysekil Ruotsi
2009 – Saimaan Perinnelaivayhdistys ry

Lyhyt historia:
Alus rakennettiin tammilankuista tammikaarille Ruotsin suurimman vuonon Gullmarsfjordenin perukoilla Bröderna Olssons Båtvarvin telakkalla Studseröd Skredsvikissa vuonna 1929. Telakalla rakennettiin puisia kalastusaluksia vuosina 1867 – 1966 yhteensä 251, suurimmat 95 jalkaisia.
http://www.studserodsmarin.com/hist/hist.htm

Aluksen osti A Bråse Klädsholmenilta ja se mitattiin 01.02.1930 Marstrandin tullikamarilla. Mittaustuloksiksi saatiin 22.92 bruttorekisteritonnia ja 10.39 nettorekisteritonnia eli lastitilavuus oli 29.42 m3.
Alus toimi ammattiliikenteessä vuoteen 1973 saakka Ruotsin länsirannikolla ja Trollhättanin kanavalla kuljettaen ruumassaan silliä, makrillia ja säilykkeitä.

Vuosina 1973 – 74 alus muutettiin huvialukseksi. Siihen rakennettiin tiikkikansi ja mahongista ruffi ja ohjaushytti. Sisätiloihin tehtiin pentteri, salonki ja makuuhytti.
Alkuperäinen kuulamoottori vaihdettiin Volvo Penta dieselmoottoriin.

Saimaan Perinnelaivayhdistys osti aluksen kesäkuussa 2009 Lysekilistä, varusteli sitä merikelpoiseksi viikon ja ajoi sen Lappeenrantaan. Siirto tehtiin huvipurjehduksena, joka kesti n.5 viikkoa. Matkan pituus oli n.900 Nm eli 1670 km.

Matkareitti: Lysekil – Göteborg – Trollhättaninkanava – Götakanava – Nynäshamn – Maarianhamina – Turku – Hamina -Saimaankanava – Lappeenranta.

Aluksen mesaanimasto oli niin laho, että se päätettiin heti uusia. Maston tekoa varten rakennettiin telakan vintille mastosorvi, jolla sorvattiin uusi masto. Sorvilla on sen jälkeen sorvattu mm. Kalajoen kaljaasi Ansion mastot, puomit ja kahvelit sekä Joutsenon kuunari Toverin puomit, kahvelit ja puksprööti.

Saimaan Perinnelaivayhdistys ry:n kotisivu: http://yhdistykset.ekarjala.fi/feie/