M/S Poku

 

(ex.Anna Krakowa)

Rakennettu: 1904, Metwikenin Konepaja, Vaasa
Pituus: 19,40 m
Leveys: 5,20 m
Syväys  1,70 m
Kone: Volvo Penta DD96B, 153hv. (alkuperäinen kone:Compound höyrykone, 120 ihv.)
Omistaja: Jari  Lehtinen

Omistajat / lyhyt historia:

1904 Aug. Wirk, Koivisto
1907 W. Gutzeit&Co.
1914 Heinäveden Lauttausyhdistys
191? Pohjois Saimaan Uittoyhdistys
1942 Hackmanin & Co. ja Kaukaan Tehdas Oy
1949 Kaukaan Tehdas Oy
1969 Myyty yksityisomistukseen, Lappeenranta
197? Imatra, (Anna Krakowa)
1973 Hakanpää/Ikonen/Inervo -yhtymä
2001 Kari Tuppurainen ja Kalle Kokkonen, Juankoski
2007 Pentti Huoso, Lappeenranta
2014 Jari Lehtinen

Hoyryhinaaja Poku valmistui 1904 Metwikenin Konepajalla Vaasassa, tilaajalleen kapteeni Aug. Wirkille. Runko oli varustettu jäänmurtajakeulalla ja neljällä vedenpitävällä osastolla, jotka voitiin tyhjentää höyrypumpulla. Pumppua voitiin käyttää myös toisten alusten tyhjentämiseen ja palonsammutukseen. Hinaajan hinta oli 40000 markkaa. Poku siirtyi v.1907 Gutzeitille, joka myi sen Heinäveden Lauttausyhdistykselle, jolta taas melko pian samojen omistajien Pohjois Saimaan Uittoyhdistykselle. Myöhemmin Poku siirtyi Hackmanin ja Kaukaan yhteisomistukseen. Kesällä 1944 Poku oli laajamittaisissa väestön evakuointikuljetuksissa 123 vuorokautta. Vuonna 1949 Poku jäi Kaukaan omistukseen. Poku muutettiin hinaajasta niputtajaksi v.1954. Alus myytiin v.1969 yksityisomistukseen Lappeenrantalaiselle lääkärille, jolta se siirtyi Imatralaisten nuorten miesten ryhmälle. Nimi muuttui Anna Krakowaksi. Nimi vaihtui takaisin alkuperäiseksi Pokuksi 2013. Nykyisellä omistajalla elokuusta 2018.