M/S Jytky

M/S Jytky

Valmistusvuosi- ja paikka: 1901, Paul Wahl & Co, Pirttiniemen konepaja, Varkaus

Pituus: 16,6 m
Leveys: 4,05 m
Syväys: 1,9 m

Nykyinen kone: Scania Vabis D11R80, 154 hv, vm 1967
Alkuperäinen kone: Compound höyrykone, 91 ihv ja vuonna 1909 vaihdettu Compound höyrykone, 100 ihv, puu- ja hiilikattilalla

Omistajahistoria:
1901 Saimaan Kanavan Hinaushöyryveneyhtiö, (s/s Kuusitoista)
1948 A. Ahlström Oy, Varkaus (s/s Kuusitoista)
196? Jarmo Bergius, Varkaus (s/s Kuusitoista)
196? Pekka Torvinen, Varkaus
196? Lauri Rämö, Imatra
197? Keijo Postareff, (m/s Nooa II)
198? Pekka Mattinen, (m/s Spark)
2003 Toivo Kirvesniemi, (m/s Arja)
2010 Jyrki Lukkarinen, (m/s Jytky)

Höyryhinaaja s/s Kuusitoista valmistui keväällä 1901 Saimaan Kanavan Hinaushöyryveneyhtiölle. Kuusitoista oli yhtiön 15. hinaaja ja ensimmäinen yhtiön suurempi hinaaja (15.3 m). Kuusitoista oli yhtiön siihen mennessä vahvin hinaaja ja sen runko oli vahvistettu jäissä kulkua varten. Kuusitoista oli tilattu hinaajaksi Saimaan kanavalle Juustila-Lavola välille, jossa sen päätehtävä oli hinata lotjia. Myöhemmin Kuusitoista toimi Rättijärven ja Ylä-Särkijärven välillä. Jatkosodan aikana kesän 1941 Kuusitoista oli puolustusvoimien käytössä kuten yhtiön muutkin hinaajat.

Vahvistamattoman perimätiedon mukaan Kuusitoista olisi sotien jälkeen toiminut Suomenlahdella miinanraivaustehtävissä, jonka jälkeen se oli vuokrattuna Kaukaan tehtaille. Kaukaalla alus toimi pääasiassa satamalaivana. Kun Hinaushöyryveneyhtiö purettiin vuonna 1948, jaettiin yhtiön alukset osakkaille ja Kuusitoista siirtyi A. Ahlströmille Varkauteen. Varkaudessa se toimi satamahinaajana ja jäänsärkijänä.

Kuusitoista jäi seisomaan 1960-luvun puolivälissä ja myytiin Jarmo Bergiukselle, joka riisui siitä kattilan ja koneen. Lopulta alus kulkeutui pelkkänä runkona Imatralle Lauri Rämölle ja häneltä Keijo Postareffille, joka rakensi aluksen nykyisen malliseksi huvialukseksi. Elokuussa 2010 alukselle pidettiin uudelleennimeämisseremonia, jossa laiva sai nykyisten omistajien toimesta nimen m/s Jytky. Keväällä 2011 Jytky sai tahatonta julkisuutta mm. mediassa, kun eduskuntavaalien tuloksena sana ”jytky” nousi kansan tietoisuuteen. Talven 2011 ja kesän 2012 Jytky oli telakoituna, jolloin laivan pohja hiekkapuhallettiin ja maalattiin. Tällä hetkellä laiva on kunnostustöiden alaisena Kanavasuun perinnelaivatelakalla.