S/S Ahti
( ex. Liitto, Saitta, Ahti, Fiskars I, Fiskars)
Rakennettu: 1892, O. Eklundin telakka ja konepaja, Hietalahti, Helsinki.
Pituus: 21,03 m
Leveys: 4,37 m
Syväys: 2,1 m
Kone: Compound höyrykone suihkulauhduttajalla, 97 ihv.
Rak. 1910 Paul Wahl;in telakka ja konepaja, Varkaus
Omistaja: s/s Ahti perinneyhdistys ry.
Omistajat / lyhyt historia:
1892 Oy Fiskars Ab, (Fiskars, Fiskars I.), Merellä
1945 Eino Löflund, (Ahti), Saaristomerellä
1947 Osuuskunta Metsäliitto Oy, (Ahti), Saimaalla
1953 Metsänomistajain Metsäkeskus Oy, (Saitta), Päijänteellä
1958 Osuuskunta Metsäliitto Oy, (Ahti, Liitto), Saimaalla
1972 Lauri Komulainen, Mikko Komulainen & kumpp. (Ahti), Saimaalla
2003 Höyrylaiva s/s Ahti perinneyhdistys ry, (Ahti), Saimaalla
Toiminut hinaajana merellä, Päijänteellä ja Saimaalla. Kansirakenteet muutettu nykyasuunsa, Rauma-Repolan Pääskyniemen telakalla, Savonlinnassa v. 1958, jolloin myös asennettu kort-tunneli vetokyvyn lisäämiseksi. Tällöin sai myös uudet, käytetyn koneen ja kattilan alun perin Paul Wahlin omaan käyttöönsä v. 1879 rakennuttamasta s/s Lehtiniemestä (ex. Fidelio). Alunperin Ahti oli avoreelingillä. Toisen Saimaalle Saimaalle tulovaiheensa alussa v. 1959 alus ehti kulkea vuoden Ahti nimellä, kunnes joutui vaihtamaan nimensä Liitoksi, Saimaalla kulkeneen matkustajahöyry Ahdin vuoksi.
Halkolämmitys korvattu öljylämmityksellä v. 1965. Saimaan viimeinen ammattikäytössä ollut höyryhinaaja, viimeinen työkesä v. 1971, jolloin hinasi tukkilauttoja Metsä-Saimaan sahalle, Lappeenrantaan ja pinotavaraa Enso-Gutzeitille, Kaukopäähän. Alus myytiin yksityiskäyttöön v. 1972.
46:n vuoden jälkeen kesäkuussa 2012, on öljypoltin poistettu ja Ahdin höyrykattila lämmitetään taas haloilla.