Valikko Sulje

M/S Poku

(ex. s/s POKU, ex. m/s Anna Krakowa)

Rakennettu: 1904, Onkilahden Konepaja, Vaasa

Pituus: 19,40 m
Leveys: 5,20 m
Syväys 1,80 m
Kone: Volvo Penta D96B, 153hv. (Alkuperäinen kone: Compound höyrykone, 120 ihv.)

Omistaja: Jari Lehtinen

Omistajat / lyhyt historia:
1904 Aug. Wirk, Koivisto
1907 W. Gutzeit&Co.
1914 Heinäveden Lauttausyhdistys
191? Pohjois Saimaan Uittoyhdistys
1942 Hackmanin & Co. ja Kaukaan Tehdas Oy
1949 Kaukaan Tehdas Oy
1969 Jussi Kaiponen, Joutseno
197? Imatra, (Anna Krakowa)
1973 Hakanpää/Ikonen/Inervo -yhtymä
2001 Kari Tuppurainen ja Kalle Kokkonen, Juankoski
2007 Pentti Huoso, Lappeenranta
201? Tuula Huoso, Lappeenranta
2014 Jari Lehtinen

Höyryhinaaja Poku valmistui vuona 1904 Onkilahden Konepajalla Vaasassa, tilaajalleen kapteeni Aug. Wirkille. Runko oli varustettu jäänmurtajakeulalla ja neljällä vedenpitävällä osastolla, jotka voitiin tyhjentää höyrypumpulla. Pumppua voitiin käyttää myös toisten alusten tyhjentämiseen ja palonsammutukseen. Hinaajan hinta oli 40 000 markkaa.

Poku siirtyi vuonna 1907 Gutzeitille, joka myi sen Heinäveden Lauttausyhdistykselle, jolta alus taas siirtyi melko pian samojen omistajien omistamalle Pohjois Saimaan Uittoyhdistykselle. Myöhemmin Poku siirtyi Hackmanin ja Kaukaan yhteisomistukseen. Kesällä 1944 Poku oli laajamittaisissa väestön evakuointikuljetuksissa 123 vuorokautta. Vuonna 1949 Poku jäi Kaukaan omistukseen. Poku muutettiin hinaajasta niputtajaksi vuonna 1954. Alus myytiin yksityisomistukseen Joutsenoon vuonna 1969. Aluksella on sittemmin ollut useita omistajia ja nimikin muuttui joskus -70-luvulla Anna Krakowaksi ja palautettiin takaisin alkuperäiseksi Pokuksi 2013.

Talvi 2019 oli kohtalokas useammallekin jäissä talvehtivalle alukselle. Niin myös Pokulle, joka upposi 13.2. ja oli upoksissa 15 päivän ajan.