S/S Ahkera
Valmistusvuosi ja paikka: 1870 Varkaus (Paul Wahl & Co)
Pituus: 23,2 m
Leveys: 4,6 m
Syväys: 2,7 m
Koneet (vanhat ja nykyiset: Compound-höyrykone, 176 IHV, 1900, Paul Wahl & Co
Historia:
Vuonna 1869 joensuulaiset liikemiehet S. Parviainen ja A. J. Mustonen tilasivat Paul Wahl & Co:n konepajalta Varkaudesta itselleen hinaajan. Ahkera valmistui 1870. Vuonna 1881 Ahkera siirtyi puutavarakauppaa ja sahaustoimintaa Pohjois-Karjalassa harjoittaneelle englantilaiselle Egerton Hubbard & Co -yhtiölle ja edelleen Utra Wood Ltd -yhtiölle vuonna 1899.
Vuonna 1898 Ahkera pelasti uppoavan höyrykuunari Salaman matkustajat Puumalan vesillä.
Ab W. Gutzeit & Co:n laivastoon Ahkera siirtyi vuonna 1902, kun yhtiö osti Utra Wood Co:n. Ahkera hinasikin sitten Gutzeitin puutavaraa nippuina, lotjilla tai proomuilla Saimaan vesistön yläosista Vuoksenniskalle, Viipuriin ja Kotkaan. Lyhyt poikkeus Saimaalta oli toiminta Kotkan satamahinaajana vuodesta 1946. Se päättyi kolme vuotta myöhemmin uppoamiseen. Ahkera nostettiin ja siirrettiin takaisin Saimaalle, jossa se palveli hinaajana vuoteen 1958. Loppuun saakka käyttövoima saatiin halkoja polttamalla.
Laivan runko pääosiltaan alkuperäisessä muodossa. Rungon pohjalevyjä lienee vaihdettu ja korvattu uusilla eri vaiheissa laivan historiaa. Kannen yläpuoliset hyttirakenteet on uusittu nykyasuunsa vuosina 1920-21 tehdyssä korjauksessa. Samoin hyttien sisärakenteet jäljellä olevilta osin lienevät samalta ajalta.
Vuonna 1971 Enso-Gutzeit kunnosti aluksen museolaivaksi ja se siirrettiin maihin Laitaatsillan telakka-alueen läheisyyteen. Vuonna 2002 Stora Enso lahjoitti Ahkeran Savonlinnan kaupungille ja se siirrettiin Savonlinnan Maakuntamuseon laituriin Riihisaareen syksyllä 2003.
Syyskuussa 2013 tehdyllä sopimuksella Ahkera siirtyi s/s Ahkera Perinneyhdistys ry:n omistukseen.
Ahkera on tällä hetkellä telakoituna Kanavansuun telakalla, jossa se kunnostetaan ajokuntoiseksi vuodeksi.
Laivan kotisatama on Riihisaari Savonlinnassa.
Ahkera internetissä: https://ahkera.weebly.com/